עם כל הכבוד (ויש כבוד), לנפלאות השיווק הדיגיטלי, גם בעידן המודרני אסור לזלזל באמצעי שיווק מסורתיים, המסייעים להביא לקוחות לכתובת הפיזית של בית עסק מקומי. הכלי המרכזי של שיווק "Offline" הינו שילוט חוץ.
חשיבות של שילוט חוץ עבור עסקים פיזיים
שילוט חוץ יכול להועיל במיוחד לעסקים שמוכרים את מוצריהם או שירותיהם באופן פרונטלי, בחלל מסחרי מסוג חנות, משרד או קליניקה. עבור עסקים אלה, השילוט משיג שתי מטרות: הלוגיסטית והמיתוגית: מחד, השלט מצביע על המקום הפיזי של העסק ומכוון את לקוחותיו הפוטנציאליים להגיע אליו. מאידך, השלט חושף את שמו של בית העסק באמצעות סממנים גרפיים בולטים וכך מחזק את מיתוגו.
על פי מחקר שנערך בשנת 2012 על ידי המרכז לכלכלה באוניברסיטת סינסינטי, המסר החזותי המסופק על ידי שילוט חוץ עסקי מקומי, יכול להגביר את חשיפתו החיובית של העסק ולשפר את אחוז המכירות. מחקר נוסף שנערך על ידי חברת FedEx מצא כי 76% מהצרכנים אשר ביקרו לראשונה בחנות שלא הכירו קודם, עשו זאת בעקבות המידע שקיבלו באמצעות שילוט חוצות.
ואולם, על מנת להפוך שילוט חוצות לאפקטיבי, יש להקפיד על מספר כללי אצבע. נפרט אותם בשורות הבאות.
כיצד הופכים פרסום באמצעות שילוט חוץ לאפקטיבי?
ראשית כל, הבא נציין את הסוגיה המשפטית – כדי לא "להסתבך" עם הרשויות ולצבור קנסות מוניציפליים, בעלי עסקים חייבים לציית לנהלים מקומיים, אשר קובעים שלל פרמטרים בנוגע לפרסום השילוט, כגון: אילו מקומות מותרים ואסורים להתקנת השלט ואלו הגבלות פרסום בנוגע לגודל השלט ותוכנו קיימות באזורכם הספציפי.
המלצות למיקום השלט
כבר בשלב התכנון של הפרויקט, עליכם לקבל החלטה מכריעה – איפה יותקן השלט. הבחירה הנכונה של המיקום תשפיע ישירות על האפקטיביות של הפרסום, ויש לכך סיבות רבות:
ברוב המקרים, ובתנאי כי החוק מאפשר זאת, מומלץ להתקין שילוט עסקי בחזית, וזאת כדי להנחות את הלקוחות החדשים להגיע אליו בקלות. אולם, למיקום השילוט יש מטרות שיווקיות רחבות יותר: האזור בו ממוקם שלט חוץ מזוהה בתודעת הצרכנים עם בית העסק. על כך, מיקום השלט בסמוך למתחם פעילותו המסחרית של העסק יסייע ביצירת המסר שמקשר וויזואלית בין המותג הקונספטואלי ובין המוקם הגיאוגרפי. החשיבות של כלל זה עולה אף יותר כאשר בית העסק שוכן באזור אטרקטיבי, הנחשב לפופולארי בקרב קהל היעד האידיאלי שלו.
הלקוחות הפוטנציאליים "יגיבו" טוב יותר על השלט כאשר הוא נמצא באזור מגוריהם, או באזור בו הם רגילים לבקר על בסיס קבוע. ולחלופין, אם שלט חוצות, אטרקטיבי ככל שיהיה, ימוקם באזור מרוחק, המנותק מהמרכזים הקהילתיים או המסחריים המוכרים, יעילותו תרד.
כיצד לתכנן את הגודל של השלט?
חשוב לציין שבבחירת המידות, יש להתייחס הן לגודלו הפיזי של השלט עצמו והן לגודל האלמנטים שמופיעים עליו. ככל שהשלט גדול יותר, כך יעילותו תהיה גבוהה יותר. מסכימים? אז זהו, שלא תמיד. המטרה של השלט הינה לגרום לעוברים ושבים לקלוט את המסר שמופיע עליו. ובכן, מבחינה פסיכולוגית, אמנם קשה לא לשים לב לשלט ענק, אך קל מאוד להתעלם מהתוכן שלו, כלומר מהמידע שרשום עליו. לפעמים, המסר שמופיע על שלט קטן, כזה שצריך לעצור כדי לקרוא אותו, ייקלט וייזכר טוב יותר.
ובאופן כללי, הגודל הפיזי של השלט חשוב הרבה פחות מגודל של הטקסט שכתוב עליו. לכן, חשוב להשקיע מחשבה רבה הן במהות התוכן והן בעיצובו, במיוחד כאשר השלט ממוקם בסמוך לכביש סואן ומיועד לנוהגים בכלי הרכב. שילוט מואר יכול להוסיף ולהקל על הקריאה, הראיה ויכולת הריכוז. תחשבו על זה: על מנת לקרוא ולהבין את המסר שעל השלט, על הנהג לבצע מגוון רב של פעילויות פיזיות ומנטליות, כגון הרמת העיניים והראש, עיבוד וקליטה של המלל ויצירת תגובה לגירוי שמספק השלט. כל זה, כמובן, בלי לפגוע בריכוז הנדרש לנהיגה בטוחה. לכן, שלט כזה אמור להיות תמציתי, עם מלל מועט, ברור וקריא.