כל בעלי חנויות, בתי קפה, מסעדות ואולמות תצוגה משקיעים מאמצים רבים בייצור שילוט חוץ מרשים ויוקרתי, שמטרתו – לגרום ללקוח פוטנציאלי להסתקרן, להציץ ולהיכנס פנימה. ואולם, רבים מבעלי בתי עסק מסחריים אינם מודעים לחשיבות של שילוט פנים – אותו רואים המבקרים בתוך המשרד או החנות. למעשה, לשילוט פנים יש כוח שיווקי רב והשפעה מכריעה על ההחלטה של המבקר לבצע רכישה. לכן, בעלי משרדים וחנויות שיודעים להעביר מסרים מדויקים באמצעות שילוט פנים אטרקטיבי ויעיל נהנים מאחוזי מכירה גבוהים יותר.
אם כך, מה נדרש כדי לייצר שילוט פנים נכון? כדי לענות לשאלה זאת, יש להבין תחילה מהו שילוט פנים ומה הן מטרותיו.
המטרות של שילוט פנים
שילוט פנים הינו מכלול של כל השלטים הנמצאים בתוך בית העסק, בין אם הם תלויים על הקירות או על התקרה, או מודבקים על הרצפה וחלונות הראווה, ובין אם הם מחוברים לסטנדים עומדים או מונחים על דלפקי הקופות. סך שילוט הפנים של החנות מכיל שלטים קבועים, מטרתם המרכזית היא לחזק את המותג והקונספט של החנות או לכוון את המבקרים בתוך החלל, ושלטים מתחלפים – המשמשים לצורך קידום מכירות, כמו למשל כאשר יש צורך לעדכן את הלקוחות בהנחות ומבצעים.
על פי המחקרים שנעשו בתחום הפסיכולוגיה השיווקית, פוטנציאל הרכישה נקבע במידה רבה כבר ברגע שהלקוח נכנס לתוך בית העסק וזאת מכיוון ברוב הפעמים, ההחלטה על הקנייה נעשית מסיבות לא רציונליות, בהשפעה של מסרים רגשיים וגירויים תת הכרתיים. במילים אחרות, אם הלקוח הפוטנציאלי אהב את המראה והאווירה של בית העסק, התחבר אל הקונספט והזדהה עם המסר, סביר להניח שהוא ייפתח לאפשרות הרכישה עוד לפני שבדק את המוצרים עצמם. ומכיוון שלשילוט פנים יש חלק חשוב בעיצוב הקונספטואלי של החנות, הוא זה שעשוי לגרום למבקר אקראי להפוך לקונה בפועל.
שלטי מיתוג
השלט המרכזי, זה שמכיל את הלוגו, השם של החנות (או הרשת) והסלוגן ומעוצב באופן בולט ואטרקטיבי, יבדיל את המותג מהמותגים המתחרים ויעזור למבקרים לזכור את שמה של החנות ואת המוצרים הנמכרים בה. כדאי למקם אותו בזווית נכונה, כך שהוא יהיה הדבר הראשון שהמבקרים רואים כאשר הם נכנסים פנימה.
שלטים גרפיים המציגים מסרים, ערכים או הצעות בלעדיות של בית העסק עשויים לחזק את המודעות של המבקרים למותג. שלטים מסוג זה יוצרים אווירה ייחודית ויכולים להכיל תצלומים, ציורים, סמלים וסיסמאות המוצגים במיקומים שונים בחלל בית העסק – בלובי, במסדרונות, לצד חדרי הלבשה או על הקיר בסמוך לקופה או דלפק קבלה. חשוב להקפיד על קו זהה של שילוט משרדי ולהתאים אותו למוטיב ולקונספט הגרפי של המותג.
שלטים אינפורמטיביים – קבועים או מתחלפים
בניגוד לשילוט חוץ יקר, המצריך מערך התקנה מורכב, שלטי פנים ניתנים להחלפה בקלות רבה. אפשר לנצל זאת כדי לייצר שלטים עונתיים או כאלה שיופיעו בחנות רק בתקופת החגים.
כך למשל, בית קפה שמציע ללקוחות משקאות עונתיים, כמו צ'אי מתובל מחמם בעונת החורף או לימונענע מרעננת בימי הקיץ, יכול להיעזר בשלטים כדי לעדכן את המבקרים בהצעה העונתית המיוחדת.
שלטי מידע רבים מיועדים לקידום מכירות. מטרתם הינה לעדכן את המבקרים בחנות אודות הפעילויות המיוחדות שמתקיימות בה. כך למשל, שלט אינפורמטיבי יכול להודיע על קולקציה חדשה, הגרלה, סיילים ומבצעים 1+1.
שלטי הכוונה גרפיים יכולים להדריך את המבקרים להגיע לאזור נגיש לנכים, לחדר ההחלפה, למחלקות מוצרים ספציפיות, לקופות או לשירותים. הקלות שבה המבקרים שמצליחים להתמצאות בתוך חלל בית העסק עם שלטי הכוונה, במיוחד אם הוא גדול ומסובך, תקבע במידה רבה את שביעות רצונם מחוויית הקנייה. שלטי הכוונה חשובים גם כדי לאפשר למבקרים לבצע פעולות באופן עצמאי, בלי שיזדקקו כל רגע לעזרתם של העובדים. חשוב לציין ששלטים אינפורמטיביים רבים מצריכים התאמה לדרישות החוק, הן מבחינת הסימנים המוצגים בהם והן מבחינת הסוג והגודל של הגופן.
כמו כן, שלטים אינפורמטיביים נוספים יכולים לשמש לתיאור איכויות, מטרות ודרכי שימוש של מוצר ספציפי כלשהו.
המלצות ליצירת שילוט פנים אפקטיבי
כשמדובר בשילוט פנים, הגודל בהחלט קובע. משלטים קטנים קל להתעלם וזה בערך הדבר האחרון שבעל עסק רוצה שיקרה. שלטי אותיות עם גופנים ברורים, פשוטים להבנה, יעזרו במיוחד למבקרים מבוגרים או לאלה הסובלים מלקויות ראייה. מצד שני, אל תגזימו. יש להתאים את מידות השלטים לגודל החלל. שילוט רב או מאסיבי מדי יגרום לחלל להיראות עמוס, צפוף ומבלבל.
שלטי מותג רבים מכילים גופנים ואלמנטים גרפיים עמוסים ומורכבים, במטרה למשוך תשומת לב ולהיזכר בקלות. ואולם, מורכבות יתר עלולה להפריע למבקרים להבין את הכתוב ולגרום להם לבלבול ואף לתסכול. על כך, ביצירת שילוט פנים אפקטיבי, יש להקפיד על גופניים מודגשים היטב, בעלי ניגודיות גבוהה ונקיים מאלמנטים גרפיים מוגזמים ומיותרים.
לרוב, שלטי קידום מכירות ממוקמים בגובה העיניים של המבקרים. עם זאת, כיום אפשר למצוא שילוט פרסומי גם במיקומים אחרים, פחות סטנדרטיים, כמו למשל שלטי מדבקה צבעוניים על הרצפה או על הדלתות של בית העסק. שלטים מסוג זה מכילים לרוב מסר פרסומי קצר או סמלי הדרכה שמובילים למוצר שהם מפרסמים. שילוט רצפה שהפך לפופולארי במיוחד בעידן משבר הקורונה מציג למבקרים את המרווחים המחייבים בין העומדים בתור לקופה. גם תקרת החנות עשויה לשמש להתקנת השלט. שלטים אינפורמטיביים ושלטי הדרכה הממוקמים מעל הראש של המבקרים יכולים לסייע בהתמצאות בחלל גדול, מסובך ועמוס לקוחות.