שלט מסחרי לבית העסק מהווה את אחד המרכיבים החשובים ביותר בתהליך המיתוג. במאמר זה נסביר כיצד לייצר שלט אותיות מוצלח, המיועד להתקנה על חלון הראווה של חנות פיזית או משרד עם קבלת קהל.
שלט אינפורמטיבי מעוצב היטב, אותו רואים המבקרים והלקוחות הפוטנציאליים בחזות בית העסק, עשוי לתרום למאמצים השיווקיים של העסק, להטמיע את המסר הבלעדי שלו בתודעת הצרכנים וכך להגדיל את מעגל לקוחותיו. על מנת להשיג את המטרות אלה, יש לבנות את שלט האותיות על פי שבעה כללי עיצוב ושווק מרכזיים.
כללי עיצוב שלטי אותיות
יצירת שלט ברור וקריא
עליכם לוודא שעוברי אורח יצליחו לקרוא ולפענח את המידע הרשום על השלט במהירות וללא מאמץ יתר. כלל זה אומנם נשמע כמובן מאליו, אך בפועל, רבים מתוך שלטי חוץ מסחריים אינם עומדים בו. לעתים קרובות הסיבה לחוסר הבהירות של השלט נובעת מהרצון של בעל העסק לבלוט ולייחד את המותג על ידי עיצוב ייחודי, יוצא דופן. לבידול ייחודי אכן יש בסיס שיווקי נכון. ואולם, כאשר ביצירת השלט משתמשים בגופנים לא סטנדרטיים, מתוחכמים מעבר למידה, התוצר הסופי עלול להפוך לבלתי מובן ולכן גם חסר תועלת או אפילו מזיק למטרות השיווק. לבהירות השלט יש משמעות אף גדולה יותר כאשר הוא מיועד לקריאה על ידי הנהגים שעוברים בכביש הממוקם בקרבת המקום. שלט משרדי או עסקי כזה צריך להיות מספיק ברור כדי שיהיה ניתן לקרוא ולהבין אותו תוך שניות ספורות.
כדי ליצור שלט קריא, יש להקפיד על גופן פשוט וברור, ללא אלמנטים דקורטיביים מוגזמים. כמו כן, מומלץ לוודאי כי האותיות בשלט ממוקמות במרווח נכון, אינן צפופות או מרוחקות מדי אחת מהשנייה. אם השלט מכיל טקסט ותמונת לוגו, יש להשאיר מרחב ריק בין שני האלמנטים.
בחירת צבע השלט
בעולם העיצוב השיווקי לצבע יש משמעות רבה, ולכן הצבע של השלט יכול לקבוע את יכולתו למשוך לקוחות אל תוך בית העסק. על פי המחקרים בתחום השיווק, הצרכנים, בין אם באופן מודע ובין אם באופן אינטואיטיבי, מייחסים לצבע של השלט את אחת הסיבות להחלטת הרכישה שלהם. הצבע הנכון מעורר אצל לקוח פוטנציאלי תחושת האמפתיה וגורם לו לחוש הזדהות עם המסר. בחירת הצבע לשלט צריך להיות מבוסס על המסר השיווקי של המותג.
כך, למשל, הצבע האדום מייצר תחושה של דחיפות וזאת הסיבה שרבים מבתי העסק משתמשים בו בשלטיהם. כמו כן, זהו הצבע שמעורר תחושת רעב ועל כך, זהו הצבע הפופולארי ביותר עבור מסעדות ובתי קפה. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שצבע אדום עלול לעורר תחושה של סכנה, אזהרה או איסור.
הצבע הכחול מעניק תחושה של שלווה, בטחון ואמינות. אם המסר השיווקי של העסק מבוסס על אמינות, סולידיות ושמרנות, כמו למשל כאשר מדובר במשרדי נדל"ן או ביטוח, הכחול יהיה הצבע האידיאלי עבור שלטיו. חשוב לציין שהמחקרים מעידים כי הצבע הכחול מעורר יותר תגובות מעוררות רכישה אצל גברים ופחות – אצל נשים.
הצבע הירוק המרגיע וההרמוני מתאים במיוחד למותגים העוסקים בתחומים סביבתיים ובריאותיים.
צבעים בגוונים כתומים וצהובים מעוררים תחושה של שמחה ואופטימיות. יחד עם זאת, יש להשתמש בצבעים אלה בזהירות רבה, מכיוון שהם עלולים ליצור אצל קונים אימפולסיביים רגשות חרדתים.
הצבע השחור מקושר לעיתים לתחכום, סמכותיות, יציבות, כוח וחוזק. ואולם, מומלץ להשתמש בו בשילוב עם צבעים יותר ניטרליים, כדי לא ליצור תחושה דרמטית מדי.
יצירת קונטרסט מובהק
טקסט בהיר על רקע כהה או טקסט כהה על רקע בהיר יגרמו לשלט להיות קריא ובולט יותר. הימנעו משימוש בצבעים הקרובים זה לזה כמו למשל טקסט לבן על רקע בז '. את השילוב הזה יהיה כמעט בלתי אפשרי לקרוא בתאורת היום.
אפשר ליצור אפקט של ניגודיות גם על ידי תיחום הטקסט בגוון קונטרסטי או באמצעות יצירת ההצללה מסביב לאותיות.
בחירת גודל גופן
כאשר מדובר בשלט אותיות מסחרי, הגודל בהחלט קובע. ככל שאותיות השלט גדולות יותר, כך יהיה קל יותר לקרוא אותן. גודל הגופן ישפיע על יכולתם של עוברי האורח לראות אותו מרחוק. יחד עם זאת, חשוב לשמור על הפרופורציה הנכונה בין מידות השלט לגודל הגופן.
שימוש באלמנט תלת מימדי
אם החנות שלכם ממוקמת בסמוך לחנויות מתחרות, בדקו היטב כיצד מעוצבים השלטים שלהן וצרו שלט עם עיצוב שונה. השתמשו בצבעים, סגנונות גופן ואלמנטים דקורטיביים כמו אותיות תלת מימד שונים מאלה שבחרו המתחרים ואם השלטים השכנים אינם מוארים, התקינו תאורה מסביב לשלט שלכם או צרו שילוט מואר.
סגנון ואופי המותג
עיצוב השלט יכול וצריך לשקף את מהות העסק. כך למשל, אם אתם ממתגים את עצמכם כחברה צעירה ופורצת דרך, השלט שלכם צריך להביע את המסר הזה באמצעות צבעים שמחים ועיצוב לא שגרתי. אם לעומת זאת, האפיון המרכזי של העסק הינו הוותק והאיכות שלו, בחרו בעיצובים קלאסיים המשדרים אמינות. השלט שלכם צריך לפנות אל קהל היעד בשפה שמתאימה לו, כדי לעורר הזדהות מידית.
ניצול מרחב למידע
בניגוד למותגים ידועים שאינם זקוקים לשלטים אינפורמטיביים המסבירים לעוברי אורח במה הם עוסקים, בתי עסק קטנים או בינוניים חייבים לכלול מידע רלוונטי בשלטיהם. במילים אחרות – אל תחסכו במילים ואל תתפתו לעצב את השלט בצורה מינימליסטית. זכרו: הלקוחות הפוטנציאליים שלכם ייכנסו לחנותכם אך ורק אם ידעו היטב במה אתם עוסקים.
אם בכל זאת תרצו לייצר שלט עם מסר קצר, הוסיפו לו סממן גרפי קל להבנה, כמו למשל ציור של כוס קפה המתאים לשלטים עבור בית קפה או כיכר לחם (המיועד למאפיות).