איך נראו פעם שלטים? מהם שיווקו ופרסמו? כיצד הם התפתחו לאורך העידנים?
מאז ומעולם, השילוט, על כל גווניו, מהווה חלק בלתי נפרד מכל פעילות עסקית. גם היום וגם בעבר השלטים עזרו לסוחרים לבלוט ולמשוך קונים פוטנציאליים. לאורך ההיסטוריה השתמשו העסקים בשלטים לצורך פרסום של המותג וחיזוק המוניטין, להצגת מידע או כדי להנחות לקוחות להגיע לכתובת הפיזית של בית העסק. בניגוד לשלל שיטות הפרסום המסורתיות שאיבדו מחשיבותן בעידן הדיגיטאלי, השילוט נשאר נחוץ וחיוני גם בימינו וזאת מכיוון שהוא גורם לתגובה ישירה ומידית של כל צרכן באשר הוא.
אך, כאשר המטרות של שילוט עסקי לא השתנו במשך מאות שנים, הרי שצורתו ואופן הצגתו עברו תהפוכות – בעקבות פיתוחים טכנולוגיים ושינויים חברתיים ותרבותיים.
השילוט המודרני מציע לבעלי עסקים שפע בלתי נגמר של אפשרויות, הן בפן העיצובי והן בפן הטכנולוגי עבור שילוט משרדי. כיום, כל יזם יכול לייצר לעצמו שלט אשר יתאים באופן מושלם לצרכיו, בעזרת אנשי מקצועי מיומנים אשר יהפכו את חזונו, מורכב ככל שיהיה, למוצר פיזי. אך בעבר, אפשרויות השילוט היו מוגבלות הרבה יותר.
שילוט לאורך ההיסטוריה
השימוש בשלטים החל עוד בתקופה המצרית. אז, השתמשו הסוחרים בסמלים גרפיים כדי שלקוחותיהם, אשר לא ידעו קרוא וכתוב, יוכלו לזהות את בית העסק ולהגיע אליו על ידי שלטי הכוונה. הסמלים היו פשוטים למדי והשלטים לא גילו לצופים בהם מידע רב.
בתקופה הרומית הסמלים שודרגו לציורים צבעוניים והפכו לאינדיבידואליים, כלומר למותאמים אישית לבית העסק. בעלי טברנות ופונדקים, נגרים, פחחים, סוחרים – כולם תלו לצד בתי העסק שלהם שלטים עם ציור שמייצג את סוג המלאכה או המסחר בהם הם עסקו, בתוספת "חתימה" אישית, המבדילה את העסק שלהם מדומים אחרים.
ולא רק העסקים "הרגילים", אלא גם בתי התפילה הורו למאמינים להגיע אליהם באמצעות שלטים עם סמלים דתיים, כמו למשל צלב, שמש וירח.
בימי הביניים, בסביבות המאה ה-15, לאחר הסיום של התקופה האפילה, השילוט סוף – סוף הגיע לאירופה. בתקופת המלך ריצ'רד השלישי כל בעל פאב בו הגישו בירה היה חייב להתחדש בשלט מפואר. בני אנוש החלו לבזבז את כספם במסבאות ובתי המרזח החדשים הוקמו כדי לספק את הצורך של הבליינים במשקה משכר. התחרות בין בתי העסק גרמה לבעלי הפאבים למצוא דרכים יצירתיות יותר להתבלט ולהיזכר בעיני הלקוחות. על השלטים של מסבאות ופאבים הופיעו ציורים מרהיבים של דרקונים ואריות – הסמלים הללו משמשים את בעלי הפאבים גם בימינו.
ואולם, עם כל היופי האסתטי של השילוט הקדום, היה לו תפקיד מוגבל יחסית: להציג בפני העוברים והשבים את מיקומו של בית העסק. אך בתחילת המהפכה התעשייתית במאה ה-18 החלו הסוחרים להשתמש בשלטים לא רק כדי לציין את מיקומם של בתי העסק אלא גם כדי לשכנע לקוחות פוטנציאליים לרכוש את סחורותיהם ואת שירותיהם. המהפכה התעשייתית גרמה לרבים ללמוד לקרוא ולכן השלטים הכילו מידע מפורט יותר, וכך למעשה הפכו לכלי שיווקי.
אם לפני המהפכה התעשייתית רוב בני האנוש ברחבי התבל התגוררו בכפרים, הרי שבעקבות ההתפתחות התעשייתית, המונים עזבו את בתיהם הכפריים ועברו לערים הגדולות, שם חיכתה להם העבודה והתקווה לעושר. התנועה האנושית הבלתי פוסקת עוררה צורך בשלטים מסוג חדש – אלה המסבירים לזרים את חוקי המקום, כיצד להתנהג וממה להיזהר. באמצע המאה ה-18 היו ערי הבירה כמו לונדון ופריז מלאות בשלטי הזהרה, אשר הותקנו על קירות המבנים על ידי העירייה.
המצאת תאורת רחוב תרמה רבות להתפתחות השילוט. שלטים מוארים היטב, משכו לקוחות רבים יותר ולכן הסוחרים החלו להשקיע ביצירת שילוט ייחודי, שונה ואטרקטיבי. ואולם, השילוט עדיין נעשה באופן יחידני, בעבודת יד, ולכן מחירו היה גבוה ועיצובו היה מוגבל.
המצב השתנה בזמן מלחמת העולם השנייה, כאשר עלה הצורך בשילוט במימדים ענקיים, שלטי חוץ גדולים ובולטים לכל עבר. הייצור התעשייתי של השלטים אפשר הוזלה של מחירם והפך אותם לזמינים ונגישים יותר.