אם השילוט שלכם מכיל גופנים מורכבים וגרפיקה עמוסה, יש סיכוי שחלק מהלקוחות הפוטנציאליים שלכם פשוט לא יצליחו לקרוא אותו. קל להבין למה, אם לוקחים בחשבון שכ-10% מאוכלוסיית העולם סובלת מקשיי קריאה משמעותיים. וזה עוד לא הכל; שלטים עם גופנים קטנים או מורכבים מדי יהיו בלתי שימושיים עבור כבדי ראיה, שגם הם מרכיבים חלק נכבד מקהלי היעד של בתי עסק רבים. אך, גם אם העסק שלכם פונה לאנשים עם ראיה מצוינת ויכולת קריאה תקינה, שילוט הכוונה עלול להפוך לבלתי קריא בתאורה גרועה, או בתנאי ערפל או גשם כבד.
הקושי בקריאת שלטי הכוונה יכול למנוע מהלקוח הפוטנציאלי שלכם להגיע אליכם ועל כך, פוגע באחוזי המכירה של העסק שלכם. חשוב לא פחות – גם שילוט הכוונה פנימי, זה שנמצא בתוך החנות או המשרד שלכם, יכול להשפיע על ההחלטה של המבקר לבצע רכישה או לסגור עסקה. הנה דוגמה קלאסית: בחנות גדולה ועמוסה בלקוחות, קל ללכת לאיבוד. אם הקונה הפוטנציאלי רוצה להגיע לחדר החלפה, לקופה או אפילו לשירותים, ולא מצליח לעשות זאת מכיוון שלא מוצא את המקום הנכון במהירות, המוטיבציה שלו יורדת וחוויית הביקור נפגמת באופן מהותי. הסיכוי שאדם מתוסכל ועצבני יבצע קניה – נמוך. ומעבר להפסד מכירה, אם לבית העסק יש הרבה לקוחות לא מרוצים שכאלה, הרי שמדובר כאן בפגיעה במותג עצמו, כאשר הנזק התדמיתי הולך וגדל לאורך הזמן.
מאפיינים מרכזיים של שילוט הכוונה
כיצד תוכלו לוודא ששילוט ההכוונה לעסק שלכם יהיה יעיל, ברור ושימושי עבור כל אדם באשר הוא, בכל תאורה ובכל תנאי מזג האוויר? כדי לענות לשאלה זאת, יש להעמיק ביכולות הביולוגיות והפסיכולוגיות של בני אנוש לזהות, להבין ולזכור הוראות.
חלק מהשיקולים ביצירת שלטי הכוונה מתבססים על תכונותיו הייחודיות של זיכרון חזותי. לאדם ממוצע קל יותר להתמצא במרחב אם הוא ראה בעבר צילום של האזור בו נמצא בית העסק. היכולת האנושית לזכור תמונות נבדקה במגוון עצום של מחקרים, שהוכיחו באופן חד משמעי כי תמונה, שהוצגה לאדם למשך מספר שניות, תישאר בזיכרונו לפחות למספר ימים. לכן, צילום, תמונה, או סמל גרפי "עובדים" טוב יותר מאשר הוראות הכוונה טקסטואליות, שאליהן בדרך כלל פונים כמוצא אחרון, רק כאשר אין דרך אחרת למצוא את המקום.
ואומנם, תמונה סטטית אחת לא בהכרח תהפוך לפתרון הכוונה מוצלח. בני האדם נוטים לזכור טוב יותר אלמנטים דינאמיים ומשתנים. על כך, אם אתם מעוניינים ליצור חווית התמצאות נוחה במיוחד עבור לקוחותיכם, הציבו בפניהם מספר שלטי הכוונה, המסודרים לפי הגיון פנימי מסוים, למשל: ככל שהשלט קרוב יותר "לנקודת הסיום", כך הסממן הגרפי (חץ, תמונה או סמל ייעודי) שמצויר עליו יהיה גדול יותר. המיקום והגודל של השלטים ישמשו עבור הלקוח למיפוי של המקום. ארגון של שילוט משרדי בגדלים משתנים ייקלט במוחם של המבקרים באופן לא מודע, ויסייע להם לחוש בטחון בהבנת הדרך.
יחד עם זאת, יש להבין כי הזיכרון האנושי הינו רב ערוצי. קל יותר לזכור פריט זה או אחר אם במוח נקלט מידע רב ומגוון, שמגיע מערוצים חושיים שונים. לכן, בנוסף לסמל גרפי, מומלץ להוסיף לשלט הסבר מילולי, גם אם באופן רציונלי המשמעות של השלט ברורה מעליה.
ואומנם, במקרים רבים שלטי הכוונה עם סמל גרפי אינם מספיקים. במבנים גדולים נהוג לתלות על הקירות שלטים שמכילים מפות גרפיות אשר מציגים למבקרים את הארגון הכללי של המבנה ואת המיקומים של המחלקות או המשרדים באופן ספציפי. שלטי מפות צריכים להיות גדולים, ברורים ומתוחזקים היטב. חשוב לשמור על הפרופורציות הנכונות בתצוגת המפה ולוודאי כי השמות של האזורים שמוצגים בה תואמים לשמות שמופיעים על שלטי כניסה לאותם אזורים בפועל. בתצוגת המפה כדאי לשלב סמלים גרפיים ברורים, מובנים ומזוהים היטב עם היעד. במרכז המפה מומלץ למקם את האזור השימושי ביותר, אליו מגיעים רוב המבקרים.
לעיתים קרובות, למיקום של שילוט הכוונה יש משמעות מכריעה. כאשר מדובר בשילוט חוץ, יש להציב שלטי הכוונה לאורך מסלול ההגעה לבית העסק ולוודא כי קל להבחין בהם גם בשעות הערב, או כאשר האזור עמוס בעוברים ושבים על ידי הטמעת ארגזי תאורה או שלטים מוארים. גם למיקום של שילוט הכוונה פנימי יש כללי אבצע חשובים. כך למשל, אם החלל של בית העסק פתוח ולא גדול מדי, אפשר להתקין בו שלט הכוונה במיקום מרכזי, כדי שיהיה אפשר לראות אותו מכל נקודה ומכל זווית במרחב. ואולם, בחללים גדולים שמכילים מחלקות, משרדים פנימיים, או מאורגנים בנישות ייעודיות, כדאי להציב שלטים גדולים בכל אזור בנפרד.